Jak ochránit chov před predátory, 2021: Česká odysea
Šelmy v kulturní krajině, otázka, která dělí společnost na různé tábory, otázka, ve které jsme stále nenašli společnou řeč. Pro někoho okrajový problém, pro někoho radostná zvěst, pro jiné otevřená rána a problém, se kterým je nucen žít.
Kampaně ochránců přírody v současné době tahají za delší konec provazu, pohled veřejnosti na predátory, zejména vlka obecného, se mění ve prospěch šelem. Z vlka se stal symbol regenerující přírody, jeho návrat je často chápán jako důkaz obnovující se rovnováhy v přírodě, těžce zasažené člověkem v minulosti. Zdá se, že nová situace vlastně nemá žádná negativa, občasné ztráty na hospodářských zvířatech lze kompenzovat finančními náhradami pro chovatele. Do budoucna by ke ztrátám mělo navíc docházet stále méně a méně díky dotacím na protivlčí opatření, což jsou zejména ploty a pastevečtí psi. Je taková ale opravdu realita? Mají komplexní problémy v přírodě (kam spadá i kulturní krajina) snadná řešení?
Doporučení pro chovatele hospodářských zvířat se týkají
zejména lepšího oplocení a využívání pasteveckých psů. Stát
nabízí dotační pomoc, v rámci výzev Operačního programu
Životní prostředí
(https://www.opzp.cz/nabidka-dotaci/detail-vyzvy/?id=113)
lze dle oficiálního stanoviska získat 100% dotaci na ochranu stád
před velkými šelmami.
Dle oficiálního stanoviska získat 100% dotaci na ochranu stád před velkými šelmami. V praxi ovšem z dotací nelze pokrýt veškeré náklady - materiál i práce stojí reálně více, dotace nepokryjí náklady spojené s údržbou atd. Kromě toho je třeba také říci, že ne vždy úřady stavbu opatření povolí, což se týká zejména farmářů hospodařících na území CHKO.
Za povšimnutí stojí, že specifickým
cílem těchto opatření je z pohledu státu ochrana biodiverzity. K
doplnění celkového obrazu je třeba také dodat, že podle
červeného seznamu IUCN je vlk obecný málo dotčeným druhem,
rozhodně není ohrožen vyhynutím.
Situace je také často
podávána tak, že v minulosti tu vždy byli vlci i lidé a že tedy
v minulosti můžeme hledat inspiraci pro vzájemné soužití v
moderní době, že je třeba jen oprášit starou moudrost. S tím
ovšem poněkud neladí leitmotiv provlčích kampaní, který do
značné míry stojí na vymezování se proti pověrčivosti a
iracionální nesnášenlivosti našich předků, kteří proti vlkům
bojovali tak dlouho, až je v našich končinách vybili. Automaticky
zde vystoupí otázka, od koho máme tedy čerpat starou moudrost o
soužití lidí a vlků?
Aby se vlk nažral a koza zůstala celá
Pokud se podíváme na země, kde
tradice pastevectví běžela bez přerušení stovky a tisíce let,
najdeme zcela jiné prostředí i kulturu. V těchto zemích probíhá
zejména volná pastva, u stád jsou pastevci a pastevečtí psi,
zvířata se přesouvají podle dostupnosti pastvy na různě velké
vzdálenosti. V neposlední řadě pastevci vždy byli ozbrojení a
běžnou praxí je po šelmách střílet. Do dnešních dní se v
těchto zemích vyskytuje také vzteklina, která se spolupodílí na
snižování počtů šelem. Vlci bývají bez milosti likvidováni
kdekoliv v blízkosti lidí a jejich zvířat, nikoliv z pověrčivosti
a iracionální nenávisti, ale z nutnosti. Zde ať zvedne ruku
každý, kdo by se chtěl dívat, jak jeho rodina trpí hlady, nebo
mu rodinný příslušník umírá na vzteklinu po pokousání
vzteklým vlkem či psem (například poté, co se pastevečtí psi
nakazí při boji s vlkem).
Jak by se český chovatel
hospodářských zvířat měl inspirovat takovým modelem? Pase svá
zvířata převážně na ohrazených pastvinách, pastevečtí psi
zde nemají historii a při jejich používání je třeba
přizpůsobit se místním podmínkám, což není vždy snadné.
Chybí know-how, informace zprostředkované chovatelům ochránci
přírody (AOPK, Hnutí DUHA) jsou z velké míry nepřesné až
nepravdivé, váha za případné selhání leží na chovateli
hospodářských zvířat. A samozřejmě farmář po vlkovi nemůže
střílet, nemůže se nikterak aktivně bránit.
Posledním
často skloňovaným opatřením je oplocení. Veřejnost se dozvídá,
že čeští chovatelé si svá zvířata nechrání dostatečně, že
ploty jsou špatné, až se postaví kvalitní oplocení, konflitky s
vlkem v podstatě zmizí. Bohužel pro chovatele se už veřejnost
nedozvídá podrobnosti. Že vlastně ani na oficiálních místech
nevědí, co to ten dobrý plot je. Že se představa toho, co je
dobrý plot, v průběhu času mění (v neposlední řadě proto, že
vlk je velmi inteligentní zvíře a rychle se učí překonávat
nová ochranná opatření). Že chovateli není povolena stavba
lepšího plotu a tak dále.
Zcela nevyřčena většinou zůstává
otázka, co bude stavba kvalitního protivlčího oplocení znamenat
pro další živočišné druhy a krajinu jako celek vůbec. Kolik
živých tvorů bude usmrceno elektrickými ohradníky, jak se
krajina přehradí a značně zkomplikuje pohyb různým druhům
zvířat, v neposlední řadě člověku. V oblastech s chovem skotu
byly běžně používány ohrady s jedním až dvěma dráty,
pastviny, kde se zrovna nepáslo, bývaly otevřené a umožňovaly
pohyb i turistům. Pro drtivou většinu živočichů byla krajina
volně prostupná, ohrada plnila svůj hlavní účel - udržet
hospodářská zvířata uvnitř.
Současná doporučení
ochránců přírody se opravdu nesou v duchu pořekadla, aby se vlk
nažral a koza zůstala celá. Selským rozumem všichni víme, že
taková řešení nefungují, protože prostě nejsou možná.
Je český farmář ta největší
škodná?
Česká veřejnost je plná jistého hněvu a
nepřejícnosti obecně, v otázce přístupu k šelmám v ČR straní
šelmám a ve farmářích vidí škodnou. Farmář je v představách
veřejnosti často člověk, který nestoudně tyje z dotací, drze
si žije na idylickém venkově a ještě si dovolí si stěžovat a
chtít víc. Je zajímavé, že mnoho lidí z města ovšem rádo
obětuje čas i peníze, aby si zašlo na farmářský trh, kde
nakoupí produkty právě takových zloduchů. Bohužel jen málo
lidí dokáže pochopit, že právě zemědělství určuje ráz
zdejší krajiny a že ti nejpoctivější zemědělci jsou nejvíc
biti na všem. Přítomností vlků netrpí Agrofert, přítomností
vlků trpí malí a střední farmáři, jejichž práce obohacuje
český národ i krajinu. Veřejnost by měla vědět, že je
obelhávána a okrádána, že je s ní manipulováno, ovšem ne ze
strany farmářů.
Ve veřejnosti je pěstován dojem, že
chovatelé hospodářských zvířat jsou za ztráty způsobené
šelmami bohatě odškodňováni a nemají tak motivaci si své chovy
lépe zabezpečit. A že tedy správnou cestou je tlačit je k
odpovědnosti a větší snaze o zabezpečení zvířat. Mohlo by se
zdát, že na tom všichni vydělají, že?
Chov hospodářských zvířat je
ale něčím víc než součtem jednotlivých kusů. Je to mnoho
dřiny, roky a roky šlechtitelské práce, dobrý chov je třeba
dělat srdcem, farmář musí svou prací žít, aby vydržel jít
dál. Jeho pracovní dobu určují potřeby zvířat, počasí,
pastevní sezóna. Jsou období, kdy je téměř neustále v
pohotovosti. Výsledkem jeho práce není jen výplata, je to i
přínos prostředí a lidem. Čím poctivější hospodář, tím
více je bit, protože vyplácená odškodnění nepokrývají
investice - finanční, časové, citové.
Zemědělství je základní potřebou
všech obyvatel, bez něj budeme hladoví, nebo zcela nesoběstační.
Lokální, poctivé, zdravé produkty jsou přeci tím nejlepším, z
čeho můžeme žít. Je tak troufalé se ptát, proč dnes lidem
více záleží na predátorovi, z jehož přítomnosti mohou mít
leda dobrý pocit, než na domácích zvířatech, která poskytují
obživu a svým působením navíc spoluutvářejí krajinu? A
dokonce více než na lidech. Pokud ve společnosti sílí pocit viny
za drancování přírody, potom ti poslední, kteří by za to měli
platit, jsou dobře hospodařící místní farmáři.
Zkuste
si představit, že byste roky, leckdy desítky let, budovali farmu,
místo, kde vyrůstaly vaše děti, tvrdě jste pracovali a najednou
přišla změna. Během krátké doby by po vás stát chtěl mnoho
iniciativy, změn, ústupků, možná byste museli čelit
rozhodování, jestli po letech neskončit, nebo dokonce neodejít z
vlastního domova. Proč? Protože někdo rozhodl, že jeden
živočičný druh je důležitější než všechny ostatní a vše
se mu musí přizpůsobit? Opravdu je tohle v zájmu ochrany přírody
a biodiverzity? Kdo z toho opravdu profituje? Chceme místo chovu
ovcí pěstovat řepku?
Příroda není romantická, ani rovnostářská
A jaký je vlastně opravdu vlk? Zcela
jistě je to zvíře fascinující, vysoce inteligentní, schopné se
rychle učit a adaptovat na různé podmínky. Bývá vykreslován
jako plachý lesní tvor, jemuž jde v první řadě o lov přemnožené
zvěře. Převládá pohled, že příroda je místem, kde panuje
rovnováha a vše do sebe hezky zapadá, ničeho není moc, ani málo,
ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc.
Jediným narušitelem je zde člověk, který se vymknul přírodním
zákonům a pustoší své prostředí. Jakkoliv pravdivé může
být, že člověk má podíl na stavu životního prostředí, je
třeba chápat, že není oddělen od přírody a naopak se projevuje
zcela přirozeně. Stejnou paseku začne dělat jakýkoliv druh,
pokud k tomu dostane příležitost. Stejně tak vlk není idealista
a bude lovit to, co je nejsnáze dostupné, bude se pohybovat všude,
kde nenarazí na protitlak. V mnohém jsme si s vlky podobní, možná
i proto nás tak fascinují a zároveň děsí, máme-li příležitost
sledovat jejich dílo.
Pokud se z tohoto pohledu podíváme na
situaci některých farmářů u nás, musíme pochopit, že vlk je
zde větším oportunistou než člověk, vlk půjde za potravou a na
udržitelnost nebo ohleduplnost svého chování nebude brát ohled.
Ten, kdo se snaží zachovat rovnováhu, je v tomhto případě
hospodář, který je s místem spjatý, jehož cílem zcela jistě
není vydrancovat krajinu a jít o dům dál.
Pohádka o zlém myslivci, hloupém hospodáři a hodných ochráncích přírody
Veřejností rezonuje postoj, že
myslivci a zemědělci chtějí vlky vystřílet a chtějí jen
dostávat odškodnění za svá zvířata zabitá predátory,
eventuálně sbírat trofeje. Takto jim je celá záležitost
podsouvána, byť ve své podstatě nedává absolutně smysl. Pokud
by šlo o odškodnění, nebyl by lov šelem žádoucí, naopak.
Myslivci mají u českého národa pověst hlupáků. Někteří této
pověsti dělají bezpochyby čest, veřejnost má ovšem téměř
nulové povědomí o tom, jak vypadá reálná myslivost a co je
vůbec v moci myslivců. Farmáři taktéž nejsou hloupí vidláci,
kterým jde o bezohledné odstraňování konkurence. Myslivci i
farmáři vědí, že vlka z přírody lze díky jeho schopnostem
odstranit jen s vypětím značných sil, které v současné době
absolutně nemáme. S přítomností vlka tedy naopak počítají.
Tak
o co tady jde? V první řadě o možnost aktivní obrany, která
vlka naučí více se vyhýbat lidem. Daleko spíše než že by vlci
ztráceli plachost, nemají vůbec důvod plaší být. Nehrozí jim
nic a s jejich inteligencí jim nečiní potíže to velmi rychle
zjistit.
Další vážnou věcí je také
hybridizace vlků se psy, tedy jejich mezidruhové křížení. Čím
více vlků v blízkosti lidí (a tedy i psů), tím spíše může
teoreticky k hybridizaci docházet. To, co se jevilo jako ochrana
druhu, bude najednou přesným opakem. Přísná ochrana vlka může
potenciálně vést k tomu, že vlk zmizí a jeho místo zaujmou
kříženci, kteří budou mít pravděpodobně i odlišné chování.
Podle výzkumů totiž většina vlků v Evropě již nese ve svých
genech stopy křížení se psem domácím. I samotní ochránci
přírody si uvědomují, že je to
problém.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/geneticky-cisteho-vlka-v-evrope-aby-pohledal-vetsina-jich-ma-i-geny-psi-zjistili-vedci
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesti-vlci-v-ohrozeni-vedci-potvrdili-hybrid-vlka-na-rumburs/r~d8d8c078d91611e79704ac1f6b220ee8/
Po vlčí krvi tady nevolá nikdo,
bezhlavé střílení také nikdo nemá v plánu, protože to není
ani proveditelné, ani to není řešení problému. Situace svou
komplexností odpovídá prostředí, ve kterém vznikla. I když
ochránci přírody tvrdí, že situace není černobílá, přesně
tak ji v podstatě podávají. Stačí si dobře zabezpečit domácí
zvířata, což stát zadotuje, a všichni tady budeme žít v míru
pohromadě. Opravdu by se farmáři bouřili, kdyby řešení bylo
tak jednoduché?

Co by měla veřejnost vědět? V první
řadě to, že vlků přibývá a v prostředí, kde nenarazí na
odpor, nemají důvod se příliš bát. Jistě, člověk není vlčí
kořistí první volby, ale kromě hospodářských zvířat vlci
zabíjejí také psy. Vlk nemá důvod, aby vám nevlezl na zahrádku
vybrat odpadky a cestou nezabil i vašeho psa. Vlkovi jde o vlka,
proč lidem nejde o lidi? Pohrdáme veškerým dílem člověka a
upřednostníme šelmu, která na nás ohledy brát nebude? Co se
stane, pokud se někde objeví vzteklý vlk? Chceme se vracet do
historie, jen abychom se nemuseli vzdát romantických představ o
divočině, kterou chceme tak nějak mít i za humny, aniž bychom
byli schopní vidět i negativa?
Pokud se veřejnost kriticky
dívá na dotované zemědělství, měla by se stejně kriticky
dívat i na dotovanou ochranu přírody. Ochránci jsou živi z
grantů a sponzorských darů a je třeba uvažovat realisticky a
připustit si, že jsou taky jen lidmi a do určité míry dávají
přednost přísunu prostředků před obecným blahem. Je třeba
pochopit, že jde o střety zájmů, je třeba pochopit, že právě
veřejnost má moc určit budoucí vývoj. Politici v této věci
zůstávají nečinní, protože nechtějí jít proti veřejnému
mínění. Jako se vším, problémy za nás jiní nevyřeší, jen
si mezi sebou rozdělí veřejné prostředky. Nakonec lze tedy
konstatovat, že člověk je člověku největším vlkem. I proto
stále potřebujeme dobré a bdělé pastýře.
Romana Svobodová